top of page
פוסטים אחרונים
רשימת תפוצה

רגע לפני שבת: שקופים


מי שאתה באמת חשוב לו, לא ייעלם ולא יתעלם ממך. הוא ימצא דרך "לספור" ולכלול אותך בתוך מערכת חייו הקיימת.

 

כל כך הרבה נושאים התייצבו לי מול הפנים השבוע.

– צה"ל הסתפק בהתנצלות כלפי חייל שהוכנס לכלא – לכלא!! – מכיוון שאכל כריך לא כשר בבסיס, וגם זה רק לאחר התערבותה של כרמלה מנשה. המרחק בין הצורך הנכון לשמור על מתקנים צה"ליים כשרים לבין השלכה לכלא היה צריך להיות הרבה יותר משמעותי מהבל פיו של מג"ד. טרם פורסם אם צה"ל נקט פעולה כלשהי למול הצדקנות הקיצונית והעיוורת, שלא לומר מסוכנת, של אותו מג"ד.

– תלמידות מחו על השעייתן ממבחן מכיוון שלבשו מכנסיים קצרים. היה מי שטרח לומר להן שזה גורם לבנים שלא לשלוט בעצמם, אמירה שלו הייתי בחור הייתי נעלבת ממנה. אדם המתקרא איש חינוך אף טען שזה מסיט את דעתו המלומדת, אמירה שמצריכה התבוננות מחדש על יכולתו המקצועית. אחרים טענו שאם החוק הבית ספרי קובע שבנות לא יכולות לבוא במכנסיים קצרים לבית הספר, הרי שיש לקיימו מבלי למחות, כאילו המחאה היא הבעיה ולא כלי לגיטימי ודמוקרטי לשינוי. קוד לבוש הוא אכן דבר נחוץ בבתי ספר, מתוך כבוד למוסד ולשוהים בו. ברגע שנושא קוד הלבוש מתקשר להיותן של נשים אובייקט מיני, הדיון הוא כבר אחר לחלוטין.

– פתאום נזכרנו שיש ניסיונות חרם על ישראל. אלה מכרסמים בנו כבר שנים רבות, אלא שהשבוע, הם הגיעו למקום שבו לא נוכל לסלוח ולא נשתוק. כשפוגעים כבר שנים באקדמיה, במחקר, בייצוא, בשיתופי פעולה בינלאומיים – אנחנו עוד יכולים לבלוע. הרי כולם אנטישמיים, וההסברה שלנו כמובן לקויה מאז ומעולם, רק בגללה לא רואים שאנחנו צודקים. אבל כשמנסים לפגוע לנו בסלולרי?! עד כאן.

– ובאחד מהכנסים הרבים שנכחתי בהם, שוחחו על משמעות וחשיבות הדמוקרטיה בישראל. בלי הדמוקרטיה, לא יתקיים פלורליזם חברתי, ובלי מתן לגיטימציה לקבוצות שונות, אנו עלולים לתת את עתידנו בידי מיעוט של שרלטנים, שלא לומר קנאים הדורשים שכולנו נחיה על פי דרכם.

בשבת שעברה התקיים אירוע, שהחל בשעות אחר הצהריים של השבת שעברה ונמשך עמוק אל תוך מוצאי שבת. האירוע תוכנן כך, שהיו בו מספר חלקים וקהל מגוון יכול היה להצטרף על פי דרכו ואורחות חייו – חלק הגיעו בתחילת האירוע, בעיצומה של השבת; אחרים הגיעו למקום יום קודם, כך שיכלו להצטרף מבלי לחלל את שמירת השבת שלהם; וקבוצה שלישית הצטרפה לאחר צאת השבת. לכל אחד נמצא מקום והיתה אפשרות להיות חלק. למרות התכנון המוקפד על התחשבות בצרכי האוכלוסיות השונות שהוזמנו לאירוע, היה מי שהלין במילים בוטות על כך שהאירוע הדיר את שומרי השבת. טיעון, שכאמור, אין לו שחר: שומרי שבת הצטרפו. מה שהוא למעשה הלין עליו היה, שאלה שאינם שומרים שבת העזו ליהנות מחלקים של האירוע, בלעדיו. לא די שהוא לא הכיר בצרכי האחר, השונה ממנו: הוא למעשה דרש שכל האחרים ינהגו לפי צרכיו שלו.

אבל פלורליזם חברתי פירושו שלכל אחד נמצא מענה המתאים לו, בתוך המערכת הכוללת. והוא יכול להיות קיים רק אם אנחנו לא נעלמים זה לזה. מי שאתה באמת חשוב לו, לא ייעלם ולא יתעלם ממך. הוא ימצא דרך "לספור" ולכלול אותך בתוך מערכת חייו הקיימת.

לתשומת לבו של השר החדש לענייני אנשים שקופים.

במחשבה שנייה, אני גם אשכנזייה, גם אישה וגם חילונית.

נו. גם בקבוצת השקופים של השר המכובד, אני כנראה לא כלולה.


bottom of page