top of page
פוסטים אחרונים
רשימת תפוצה

רגע לפני שבת: שביר, מתפורר בקלות


קמנו הבוקר, דקה אחרי שסגרו את כולנו, להודעה לפיה "בגלל מצב הקורונה", נדחה המשפט של ראש הממשלה "עד הודעה חדשה". במעשה זה, הודה בית המשפט בכך שגם אותנו אפשר יהיה להשאיר בסגר "עד הודעה חדשה". עוד אצבע הודיעה שעכשיו הנאשם יכול גם להגיש מחדש בקשת חסינות לכנסת.

ובדיוק השבוע, פרשת "שמות". החומש השני בתורה נפתח בתיאור של ההתדרדרות המהירה שמתרחשת כשעל כסאו של האדם החזק ביותר בעולם העתיק מתיישב אדם, שחושב שמותר לו לעשות הכל. הסדר הקיים חשוד בעיניו, והוא מעדיף "לא לדעת את יוסף". הדבר הראשון שהוא עושה הוא לזרוע פחד, הסתה ובהלה. פרעה מאשים את בני ישראל שהם יהיו "בוגדים", סוג של גיס חמישי – את המילים "סרטן בגוף האומה" עוד לא המציאו – ויוצר את התנאים הנדרשים לשינוי הסדר שהיה נהוג לפניו. אחרי שהוא משעבד את כולם, הוא מתעלל בהם. בהינף אצבעו, הם עבדים. עוד אצבע מורמת, ובניהם יושלכו לנהר. הוא יורק, ועליהם מתרחש מבול.

"האירועים בארה"ב רק מוכיחים עד כמה הדמוקרטיה שם היא שברירית," הכריזו פרשנים שונים, ואני חשבתי לעצמי – שם דווקא הוכיחו בדיוק את ההיפך. כי אם היא אכן הייתה כזו שברירית, הרי שבאקורד הסיום של ארבע שנות הסתה וזריעת שנאה, במהלכן גם הועברו לא מעט חוקים ובוצעו לא מעט פעולות מעוררי תהיה, השבוע היא היתה נופלת. זה לא מה שקרה. גם אם באיחור, גם אם בחוסר יעילות ואפילו בחוסר שוויון מרגיז, בשורה התחתונה מנגנוני הבקרה והשמירה, עבדו. יש להם פצעים קשים לרפא, סדקים שסימניהם יישארו גלויים עוד שנים ארוכות, וכמו כל מוסד או ארגון אנושי אחר גם הדמוקרטיה לא חסינה בפני שברים קשים. אבל הדמוקרטיה בארה"ב לא "שברירית". למזלו של העולם כולו, היא עמדה בפני המתקפה המזעזעת והמתוכננת הזו. עכשיו הם דנים – כולל אלה שנמצאים באותה מפלגה של הנשיא – בהדחה מידית שלו, לאור התנהלותו המבישה. גם אם יחליטו שלא להדיח אותו עשרה ימים לפני שהוא ממילא עוזב, יש הכרה במשמעות של האירועים, בכך שחייבים לצאת נגד כל מה שהאירועים וההתנהלות של הנשיא מייצגים, ובכך שחייבים לתקן.

הם לא דוחים את מה שהם צריכים לעשות בגלל שום סיבה. אפילו לא קורונה.

לכל מי שעדיין חושב שהדמוקרטיה בארה"ב שברירית.


הערת השועל: ההודעה הזו הגיעה אלי מחברים בפלורידה: "אחרי האירועים של השבוע, מקסיקו הודיעה שהיא בעצם כן רוצה חומה. גם קנדה רוצה."

bottom of page