top of page
פוסטים אחרונים
רשימת תפוצה

רגע לפני שבת: מה צריך לעשות בחינוך? תשאלו את האבולוציה


לו הייתי מדברת עם שרת החינוך, הייתי אומרת לה שתשים לב לכך שהקורונה היא תרגיל מצוין בהוכחת חשיבות ההתנהלות בחיים בכלל, ובחינוך בפרט, על פי עקרונות האבולוציה. הנה מדוע, בקצרה:

  • המגפה מכריחה אותנו להסתכל ישירות בעיניים של מצב שאנו מודעים לו כבר שנים, אבל מנסים עדיין להתכחש לו בכל הקשור לחינוך: ההבנה שאנו חיים בעולם בו אנו נדרשים להתאים את עצמנו במהירות לשינויים, הנעים על פני רצפים - בין פתוח לגמרי לבין סגור לגמרי; בין חולים לבין בלתי מחוסנים; בין המוכר לבלתי ידוע; ועוד. כדי להתמודד בהצלחה עם השינויים המהירים האלה, הכרחי לפתח תהליכי למידה המשלבים את היכולת לנוע בזריזות בין סביבות - הכיתה, מרחבי חוץ, הבית והעולם הדיגיטלי – תוך שילוב של היתרונות היחסיים שיש לכל סביבה כזו להציע ללמידה. זה מאפשר גמישות בעולם דינמי, מעבר מסביבה לסביבה לפי תנאי המציאות. זה עקרון ההתאמה הבסיסי. מי שמתאים, שורד.

  • השנה האחרונה העצימה את ההבנה בצורך בחינוך גמיש, עדכני ומגוון, המשלב בין למידה מותאמת אישית לבין למידה בצוותים ובקבוצות קטנות. ככל שהמערכת מאפשרת יותר מגוון, המשלב בין היכולת והנטייה הפרסונלית לבין זו הקבוצתית, כך סיכויי ההצלחה מול שינויים – עולה. אם מישהו במערכת היה טורח להקשיב לצרכנים שלה – קרי, המורים והתלמידים כאחד – הוא היה שומע שזה מה שהם מבקשים: יותר היברידיות, יותר אפשור של דינמיקה, יותר בחירה, פחות שליטה ובקרה, ובוודאי שלא דיכוטומיה של "או בכיתה או בזום". זה עקרון בסיסי של מגוון.

  • טכנולוגיה אינה אחראית על פערים חברתיים, אנשים אחראיים לכך; לכן, בהתנהלות נכונה של אנשים, הטכנולוגיה בהחלט יכולה להיות הזדמנות מצוינת דווקא לצמצום פערים. הידע, המיומנויות וההזדמנויות שפעם היו "רק במרכז" יכולים להגיע היום לכל מי שיש לו מכשיר סלולרי. אם באפריקה יכולים לקלוט זום ושאר פתרונות דיגיטליים בכל בקתת קש, ברחבי ישראל, מדינת הסטארט אפ, בוודאי שיכולים. זה כולל הרצאות, מפגשים, סרטים, ספרים, משחקים, תחרויות – כל ספריית אלכסנדריה, חכמיה ומעשיהם בכף היד. מה שצריך, זה ללמוד כיצד להשתמש בכל העושר הזה באופן מרתק, יצירתי, מצמיח ובעיקר מאפשר ומעודד שונות ובחירה. מה שהיה נכון לכיתה לפני חמישים ואפילו עשרים שנה, אינו נכון היום. גם זה עקרון בסיסי, של התפתחות תמידית, וזה עקרון שהוא הכרחי לחינוך כבר שנים. המגפה הוכיחה שהוא כבר ממש אקוטי.

בין גלי קורונה לבין השינוי הבא שיתרחש בעולמנו, אלה הלקחים המרכזיים שיישומם יאפשר לחינוך להמשיך ואולי, לשם שינוי, גם לשגשג. זה בדיוק סוג ההתאמה שהישרדות אבולוציונית בנויה עליה.

האם מערכת החינוך שלנו ערוכה לכך? במערכת החינוך לא מכירים ולא מלמדים אבולוציה כבר שנים. תגידו אתם.

bottom of page