top of page
פוסטים אחרונים
רשימת תפוצה

רגע לפני שבת: להזריע מצורע. שוב.


מספרים על איינשטיין שכשהוא נחשף למכניקת הקוונטים, הוא הגיב באומרו ש"אלוהים אינו משחק בקוביות"*. בתשובה, ענה לו הפיזיקאי נילס בוהר, חתן פרס נובל בפיזיקה שהיה ידוע בחוש ההומור שלו: "אתה לא תגיד לאלוהים מה לעשות עם הקוביות שלו". הבעיה היחידה היא, שההיסטוריה מוכיחה שכשאלוהים לא משחק בקוביות - מישהו אחר עושה זאת בשמו, וכולנו מושפעים מהתוצאה.

חלק גדול ממה שאכתוב כאן, כתבתי בדיוק לפני שנה. מכיוון שלצערנו זה שוב רלוונטי, באופן מחזורי ממש, אני מביאה שוב את הדברים, כמעט כפי שהיו עם התייחסות קלה לרלוונטיות של ימים אלה.


יש לפעמים אילוצים, אומרים לנו בכל מני הקשרים. למשל, כשמחברים פרשיות מסוימות יחד כדי להספיק לקרוא את כל פרשות השבוע במשך שנה ירחית שלמה. בשבת הנוכחית, מחברים וקוראים שתי פרשיות קצרות: פרשת "תזריע" ופרשת "מצורע".

להזריע מצורע. ליצור חיים חדשים למשהו שמלכתחילה, ממש מרגע היווצרותו, עוד בטרם נולד וצמח, כבר ברור לנו שהוא מצורע, נגוע, חולה. ולא סתם חולה, אלא כזה שיש להוקיע אותו, לא לגעת ולא להתקרב אליו פן נידבק בדבר המחליא, הנורא הזה, שמאפיין אותו. החולי הזה שמוטבע במהותו הראשונית ביותר, הוא מדבק מאד, כל כך מדבק וכל כך נורא ולא רצוי עד שלא רק שאין לגעת בו או להתקרב אליו, אלא יש להרחיק אותו לחלוטין מהמחנה.

חלק מהפרשיות מתחברות רק בשנים "פשוטות" כלומר – שנים שאינן מעוברות. תזריע-מצורע הוא חיבור כזה, שמתחבר אך ורק בשנה שאינה מעוברת. בימים כתיקונם, הייתי חושבת שזו דרך יפה להבטיח שאפילו ברמה הרעיונית, להזריע-מצורע לא יכול להבשיל לכלל התעברות ולידה מלאים של משהו שנולד מצורע. אבל אלה לא ימים כתיקונם. מחר, לפני שנה, הוענק לבנימין נתניהו מנדט שהוביל להקמת ממשלה חדשה בישראל, ואני הרגשתי אז כאילו שאלוהים יצא לחופש. זה היה הזרע הראשון שנזרע והוביל לתוצאה מצורעת ומבחילה, התחלת לידתה של ממשלה שכבר אז היה ברור שלכשתיוולד סופית, תינוקה של רוזמרי יחוויר לעומתה.

אמש הבטתי בטקס המשואות האלטרנטיבי של "ארץ נהדרת", אבל הדמויות הגרוטסקיות של חברי כנסת גזענים, שטופי שנאה והתלהמות יוקדת לא הצחיקו אותי. נזכרתי ששנה שלמה עברה, מחר קוראים שוב את "תזריע מצורע", שוב המנדט שניתן לנתניהו מאיים להוביל לצרעת גרועה מקודמתה, ואלוהים שוב יצא לחופש ובקוביות שהשאיר מאחוריו, משחק מישהו אחר לגמרי.



*מאמר מרתק בנושא – תחת הכותרת "אלוהים, ולא במקרה", שפורסם ב"אלכסון", תמצאו בקישור הבא:


bottom of page