top of page
פוסטים אחרונים
רשימת תפוצה

רגע לפני שבת: לראות את הברכה


בפעם הראשונה שהצגנו את הרעיון בפני אנשי משרד הביטחון, הם הרימו גבה. "אתם רוצים להקים מכינה קדם צבאית מדעית?" תמהו. "מה הקשר?"

ביום ראשון הקרוב, שנה וחצי אחרי אותה גבה, בהובלת מכון דוידסון ובשת"פ עם עיריית אופקים, משרד הביטחון ומכון ויצמן*, תיפתח המכינה הקדם צבאית המדעית הראשונה בארץ – מכינת "אופקים למדע" בעיר אופקים. 22 נערות ונערים מרחבי הארץ, כולל אופקים, בחרו לדחות את השירות הצבאי שלהם בשנה כדי להתעמק במדע, במאפייני החברה הישראלית והאתגרים הניצבים בפניה, להתכונן לשירות משמעותי בצה"ל ולהתנדב בהובלת פעילויות מדעיות בקהילה.

פגשתי אותם השבוע, במהלך סמינר הכשרה שעשינו אתם בדוידסון. ההתרגשות והציפייה ניכרו בפניהם ובפנינו כאחד. כשהם נשאלו מדוע בחרו לבוא דווקא למכינה מדעית, השיבו שהם מבקשים ליצור שילוב בין אהבתם למדע לבין תרומה לקהילה. במהלך ההכנה לקראת המכינה, הם כבר הובילו פעילויות מדעיות עם ילדי בתי ספר יסודיים, והמפגש השאיר בהם רושם עז. "אחת הילדות אמרה לי שכשהיא תהיה גדולה היא רוצה להיות מדענית כמוני," סיפר אחד הנערים בחיוך נבוך. "תמיד נמשכתי למדע, ובעיקר בתכניות של דוידסון. כששמעתי שאתם פותחים מכינה, ישר נרשמתי," אמרה אחת הנערות. "זו היתה הפתעה מצוינת, הרבה זמן אמרתי להורי שהייתי שמח ללכת למכינה אם היתה אחת כזו שמלמדת מדע, ואז פתאום גיליתי את המכינה הזו!" אמר נער אחר. "אני בחרתי במכינה כי אני אוהבת מדע, אני רוצה להיות פיזיקאית!" הכריזה אחת הנערות, ונשיא מכון וייצמן, פיזיקאי בעצמו, אמר לה בחיוך שהוא בהחלט ממליץ. יש לי תחושה שהיא אכן תהיה.

יש רגעים בהם מותר לקרוא את הפסוק הראשון של פרשת "ראה" - "ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה" – ולעצור כאן. זה היה רגע כזה, כי כשהתבוננתי בהם, ראיתי ברכה בלבד. המכינות הקדם צבאיות הן אחד המפעלים היפים והערכיים שקמו פה. 54 מכינות פרושות ברחבי הארץ, ולצערנו, אנו שומעים בעיקר על מה שצורם, מקומם ומאיים, והרבה פחות על מה שיפה – ההתלהבות לעשות ולתרום, ההתבגרות המשותפת, העצמאות המתפתחת, ערכי החברות והאזרחות, הרצינות שבנתינה. השבוע שמענו כמה וכמה פעמים את התכנים המקוממים והצלילים הצורמים היוצאים ממכינות כמו עוצם ובני דוד. יש גם כאלה, וכשאני רואה אותם הם בדרך כלל משאירים אותי זועמת וללא מילים. כשראיתי את חניכי מכינת "אופקים למדע", מצאתי את המילים, כי ברור לי שזו התשובה. הם עזרו לי להיזכר בכך שאת העשייה הציונית, שמעולם לא שמתי עליה מירכאות, אפשר לבטא בדרכים שונות. זו הדרך שלנו.

שתהיה לכולנו שנת לימודים מוצלחת, מעניינת ומלאה עשייה טובה בלבד!

*הרבה אנשים טובים נרתמו לאורך הדרך כדי להגשים את החלום הזה. זו ההזדמנות לומר לכל אחת ואחד מהם תודה: אתם הכפר הנדרש לגידולו של ה"ילד" הזה.


bottom of page