top of page
פוסטים אחרונים
רשימת תפוצה

רגע לפני יום הכיפורים: על הוידויים


תרגיל לחג שעושה בדיוק את מה שצריך לעשות: מעורר ביטחון ותקווה לימים של חמלה, אהבה והתחדשות.

 

מדי פעם, אני מקבלת טקסטים שראוי לשתף. אחד כזה הגיע אלי אתמול, לקראת יום הכיפורים, מאייל בר-איתן, אחד האנשים היותר אינטליגנטים ורגישים שאני מכירה. איל תמיד מצליח לחמם את הלב במילים שעושות בדיוק את מה שמילים צריכות לעשות: לעורר חשיבה ורגש כנים, מתוך כוונה שלא מתחמקת אחר כך. אני משתפת אתכם במה שהוא כתב:

"נעמה שקד, משוררת ומנחה בבית המדרש "אלול" , כתבה "וידוי" חלופי לזה הנאמר בתפילה המסורתית של יום-הכיפורים. בִּמקום "אָשַׁמנו, בָּגַדנו, גזַלנו, דיברנו-דופי…" היא מציעה וידוי של הודאה שכולו בגישה של חמלה וטוב לפי הא'-ב':

אהבנו, ברַכנו, בחרנו, גדלנו, דיברנו, השתעשענו, הוכחנו, הָגינו, ויתרנו, זרענו, חידשנו, חיבקנו, טיפלנו, יעצנו טוב, כמהנו,למדנו, מָחינו, נגענו, סלחנו, עמלנו, פתחנו, צחקנו, קִיבלנו, רצינו, שאלנו, שתקנו, שמענו, שׂמחנו – ת ו ד ה.

ועוד היא מציעה: לשים באלף-בית מילים משלכם, ושיהיו האותיות שערים לנפש".

הטקסט הזה הזכיר לי שלפני כמה שנים, ישבנו בחדר ההמתנה של בית החולים, לקראת ניתוח לא פשוט של אחד הילדים. שעות כאלה מכניסות את הנשמה לחרדה ולפרופורציות, בעת ובעונה אחת. כדי להעביר את הזמן, שיחקנו במשחק הבא: כל אחד מאתנו חשב על מילה, לפי סדר הא'-ב', שמייצגת משהו שיש לו בחייו, שהוא שמח בו ומודה עליו. תהינו אם נצליח למצוא 22 מילים כאלה, של דברים טובים שאנחנו מבורכים בהם. הצלחנו למצוא הרבה יותר, חלקם הצחיקו אותנו, חלקם ריגשו אותנו, כולם יחד העבירו לנו את הזמן באופן שהלך והגביר את התקווה והביטחון לקראת מה שמצפה לנו. זו אחת התרופות הטובות ביותר שלמדנו להשתמש בה מאז. יש כאלה ששמו על תרגילים מהסוג הזה את התווית "פסיכולוגיה חיובית" והפכו את זה לקריירה. יש בכך ממידת הצדק.

איזו דרך יפה וראויה להתחיל אתה את השנה.

שיהיו לכולנו ימים של חמלה, אהבה והתחדשות. צום קל למי שזקוק לכך, וגמר חתימה טובה לכולנו!

נ.ב. לאלה שזקוקים לחומר קריאה לחג – מחר יעלה קטע בקטגוריה "סיפורים קצרים", הקשור בחגי תשרי, מתוך רומן בכתיבה. שייתן לכם טען של עוד!


bottom of page