top of page
פוסטים אחרונים
רשימת תפוצה

רגע לפני שבת – כי תצא: לצאת ולהזיז הרים


כי תצא. כל אחד מאתנו חייב לצאת, כפי שהוא, במלוא מערומיו, על הטוב, הכואב, הרע והיפה שבו. גם אם מדובר בלהזיז הרים. כל דבר אחר, יהיה ויתור עצוב על מגוון מרכיבי החיים

 

במשך כמה שנים, בכל פעם שחלפתי במחלף ההגנה של נתיבי איילון – מה שקורה לפחות פעם ביום – הייתי מבחינה בשלט ענק, שכתוב עליו "החברה להזזת הרים". לא, לא התבלבלתי. זה באמת מה שהיה כתוב שם. החברה להזזת הרים. לא פחות.

אני זוכרת שבפעם הראשונה שראיתי את השלט הזה, התחלתי לצחוק. ניסיתי לנחש למה הכוונה. האם מדובר בפשט, שאלתי את עצמי, ואם כן, מה בדיוק הם עושים בתל אביב? אין כאן הרים להזזה, אפילו לא גבעות, בקושי איזו בליטה קרקעית מגוחכת, אם מחשיבים את הר הזבל של חיריה. אז אולי הם עובדים מול קבלנים שבונים במקומות שונים בארץ, נניח בגליל, שם אולי צריך להזיז איזה הר או שניים כדי ליצור עוד כיס או קפל בשלמת הבטון והמלט שהמדינה שלנו מתכסה בה.

ואם מדובר ברמז, דרש או סוד, הרי שהכיוונים שאפשר להתפלפל עליהם הם אינסופיים כמעט. אפשר לדבר על הכיוון הבירוקרטי, שדורש מאתנו לעיתים להתמודד מול טפסים ונהלים שבקלות אפשר להחשיב אותם כהרים; אפשר לקחת את זה לכיוון המדיני-בטחוני, הרי די בהצצה קלה בכל הויכוחים וההתלהמויות בין נציגי דעות שונות, כולם צדיקים, כדי להבין שיש פה רכסים ענקיים שצריך להתמודד אתם כדי להתקדם ולו צעד; ואפשר לקחת את זה לכיוון היותר אישי, של סיוע בבעיות הפרנסה, הלב והרגש, אלוהים יודע שיש תעשייה שלמה של מנחים-פסיכולוגים-יועצים כאלה ואחרים המתפרנסים מכך היטב; ועוד כהנה וכהנה התמודדויות עם מרעין בישין מסוגים שונים שיש לכל אחד מאתנו בחייו..

כי החיים מורכבים מגאיות, גבעות, נחלים, מישורים וגם הרים שצריך להזיז, ואוקיינוסים שצריך לחצות. שתי המילים הראשונות של הפרשה שלנו השבוע – "כי תצא" – רומזות לנו שבסופו של דבר, גם אם כולנו מבינים כמה חשוב לעשות זאת עם הרבה תמיכה וצידה הגונה לדרך ובעיקר לא לבד, הרי שחייבים לזכור שכל אחד מאתנו קודם כל יוצא במו כף רגלו השמאלית או הימנית. לא "כי תצאו", אלא "כי תצא". האחריות על היציאה, היא אישית. ומרגע שמעשה היציאה נעשה, אי אפשר ולא נכון להתכחש לו, להתעלם ממנו או לנסות למחוק אותו. כל אחד מאתנו חייב לעמוד מול היציאה שלו, כפי שהוא, במלוא מערומיו, על הטוב, הכואב, הרע והיפה שבו. גם אם מדובר בלהזיז הרים. כל דבר אחר, יהיה ויתור עצוב מדי על מגוון מרכיבי היציאה לחיים. רק כך אולי נזכה להגשים את הבטחתו של ד"ר סוס: אם תצאו, תגיעו למקומות מופלאים.

לסקרנים שביניכם, החברה להזזת הרים עוסקת במערכי שיווק ומכירות. בכל הקשור למשיכת תשומת הלב והמחשבה, השם היצירתי שלהם הוכיח את עצמו, כמו אותו שלט שראיתי פעם על ספסל רחוב בכפר סבא: "הרגע הוכחת שפרסום על גבי ספסלים, עובד".

בזמן האחרון שמתי לב לכך שהשלט להזזת הרים, נעלם. אני מקווה שהשלט הוסר מטעמים פרוזאיים לגמרי, ולא בגלל שהם התייאשו או ויתרו על הצורך לצאת ולהזיז הרים.

שבת שלום!


bottom of page