top of page
פוסטים אחרונים
רשימת תפוצה

פוסט חדש: "להאמין" באבולוציה


אדם המביא ראיות תקפות לטענתו, ניתן להתווכח אתו. ברגע שאדם אומר "אני מאמין ש…" – נסתם הגולל על יכולת הדיון

הבוקר התפרסמה כתבה במעריב הטוענת שבמערכת החינוך הישראלית ישנה הוראה בלתי-כתובה, לפיה אין ללמד את תיאורית האבולוציה, ואין להזכיר את שמו של דארווין. זאת, בגלל רגישות כלפי המגזר הדתי, "שאיננו מאמין באבולוציה".

ראשית, גילוי נאות: אני דארוויניסטית.

ועכשיו, הנקודה החשובה: אני לא דארוויניסטית בגלל שאני מאמינה בתיאוריה של דארווין. אני דארוויניסטית בגלל שזו תיאוריה הנתמכת על ידי עובדות וראיות, מתחומים מדעיים שונים ומגוונים המשלימים ומרחיבים זה את זה (גנטיקה, מיקרוביולוגיה, כימיה, אקולוגיה, גיאולוגיה הם רק חלק מתחומים אלה).

לא זה המקום לעסוק בכל מרכיבי תיאורית האבולוציה, אבל פטור בלא כלום אי אפשר. ממש בקליפת אגוז, ויסלחו לי המדענים על ההפשטה, התיאוריה של דארווין טוענת שהעולם הוא מקום דינמי, משתנה תדיר ומתפתח. יצורים חיים משתנים ומתפתחים כל הזמן באמצעות מנגנון הברירה הטבעית: הדינמיקה הסביבתית יוצרת מצב שבו, בתנאים השוררים בזמן מסוים, ליצורים בעלי תכונות מסוימות יש יתרון הישרדותי, ולכן הם גם אלה שמתרבים ומעמידים צאצאים פוריים. כך מתחזקות תכונות אלה. מכיוון שהסביבה מוסיפה להשתנות, הרי שבכל רגע נתון, עולם החי המתקיים הוא מכלול היצורים המתאימים ביותר לאותה סביבה. בהיותנו יצורים חיים, זה כולל גם אותנו.

מול תיאורית האבולוציה עומדת האמונה בבריאה – האמונה לפיה העולם נברא בששה ימים, בשלמותו וכפי שהוא מוכר לנו כיום, כשמכלול היצורים החיים הנמצאים בו נבראו על ידי אלוהים. לפי הבריאה, אין קשרים של התפתחות ושינוי בין היצורים החיים ויש מטרה אלוהית בכל מעשה. האדם נבדל השאר עולם החי מכיוון שהוא יצור תבוני ומוסרי, שתי תכונות שתורת הבריאה מייחסת להן כוונה אלוהית. השיח הפופולרי נוהג להזכיר את דארווין כמי שטען שהאדם נוצר מהקוף, אבל זו דוגמא פופוליסטית זולה, שטחית ולחלוטין בלתי מדויקת, שנועדה ליצור רגשות שליליים כלפי רעיון האבולוציה. מדוע רגשות שליליים? כי זו תיאוריה מדעית, הנוגדת את הבריאה, המבוססת על אמונה הדתית; כי אף אחד לא רוצה שיקראו לו קוף; כי תיאוריה מדעית צריך להוכיח ולתקף, ולא כל אחד רוצה שיבלבלו אותו עם עובדות. כך, למשל, אל תבלבלו את הבריאתנים עם העובדה שיש יצורים חיים אחרים המגלים תבונה ומוסר, ושלמעשה לכל תכונה אנושית ניתן למצוא "פרומו" בעולם החי.

לא מעט אנשים מנסים ליצור "פשרה" בין שתי התפיסות, בבחינת זו נכונה וזו גם כן. חה"כ דניאל הרשקוביץ, שר המדע והטכנולוגיה ואיש הבית היהודי, טען הבוקר שהוא מאמין באמונה שלמה שהעולם נברא על ידי אלוהים. הוא המשיך ואמר שהתורה לא סותרת את האבולוציה, מכיוון שהזמנים שם אינם הזמנים שאנו מכירים. הוא אפילו הביא לכך טיעונים המסתמכים על פרשנויות של גדולי תורה לפסוקים בבראשית. לטיעונו, רב הנסתר על הגלוי בכתוב במעשה הבריאה ולכן, בגלל שזה לא ברור, אפשר לפרש זאת בדרכים שונות, כולל עפ"י המדע, ובכלל זה האבולוציה.

הויכוח הגדול הוא בעיקר סביב רעיון התכלית, או במילים אחרות – לא "כיצד" נוצר האדם, אלא "מדוע": האם ישנה או היתה כוונה מאחורי בריאת העולם, האם האדם נברא עם מטרה מסוימת? הויכוח הזה, היוצר משוואה בין חשיבה מדעית לבין אמונה, הוא עקר בבסיסו מכיוון שהוא שיח חרשים: הוא מתקיים בין שני עולמות שהמבנים המחשבתיים, התכניים והמתודיים שלהם שונים מעצם מהותם. כך, למשל, אדם המביא ראיות תקפות לטענתו, ניתן להתווכח אתו. ברגע שאדם אומר "אני מאמין ש…" – נסתם הגולל על יכולת הדיון.

לשמחתי, הילדים שלי דווקא כן למדו את תיאוריית האבולוציה, מכירים היטב את התיאוריה של דארווין ולמדו גם גנטיקה, אקולוגיה ותחומים נוספים, שכאמור יש ביניהם קשר הדוק. הם כנראה בין ברי המזל שלומדים בתיכונים הבודדים שעוד מלמדים נושאים אלה. בשנת 2011, מתוך 15 אלף תלמידים שנבחנו בבחינת בגרות בביולוגיה, רק 515 תלמידים בחרו ללמוד אבולוציה. על זה אומר ליאור שליין: שיהיה לנו בהצלחה.

bottom of page