פוסטים אחרונים
רשימת תפוצה

רגע לפני שבת: קוצו של י'


בהוספת ה-י' לשמו של הושע מדגיש משה את נחיצות קיומה של אותה תפיסת עולם רב-תחומית, אינטגרטיבית, באישיותו של כל אדם ככלל, ושל מי שמתפקד כמנהיג

וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לְהוֹשֵׁעַ בִּן-נוּן, יְהוֹשֻׁעַ; וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה, לָתוּר אֶת-אֶרֶץ כְּנָעַן; וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, עֲלוּ זֶה בַּנֶּגֶב, וַעֲלִיתֶם, אֶת-הָהָר; וּרְאִיתֶם אֶת-הָאָרֶץ, מַה-הִוא; וְאֶת-הָעָם, הַיֹּשֵׁב עָלֶיהָ–הֶחָזָק הוּא הֲרָפֶה, הַמְעַט הוּא אִם-רָב; וּמָה הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-הוּא יֹשֵׁב בָּהּ–הֲטוֹבָה הִוא, אִם-רָעָה; וּמָה הֶעָרִים, אֲשֶׁר-הוּא יוֹשֵׁב בָּהֵנָּה–הַבְּמַחֲנִים, אִם בְּמִבְצָרִים; וּמָה הָאָרֶץ הַשְּׁמֵנָה הִוא אִם-רָזָה, הֲיֵשׁ-בָּהּ עֵץ אִם-אַיִן, וְהִתְחַזַּקְתֶּם, וּלְקַחְתֶּם מִפְּרִי הָאָרֶץ;( מתוך פרשת "שלח לך", במדבר יג', טז' – כ')משה שולח את המרגלים לתור את הארץ. עיון במפרט ההוראות שהוא נותן להם מלמד, שהוא שולח אותם למשימת חקר מהסוג הרציונאלי-מדעי: לפניהם מונחת רשימת שאלות שיש לחקור, לבדוק את העובדות המתייחסות לשאלות אלה ולחזור עם ממצאי המחקר ותשובות. לכאורה, עליהם לבצע מחקר אובייקטיבי, חף מפרשנות רגשית, חד משמעי הכולל הוכחות בצידו, עד שמישהו יבוא ויוכיח אחרת.אבל רגע לפני שמשה שולח את המרגלים לתור את הארץ, הוא משנה את שמו של הושע בן נון ליהושע. ה-י' הקטנה הזו, המתווספת לתחילת השם ומסמלת אצל בעלי האמונה את האל ואצל אחרים את גדלות הלב והתבונה החיובית, היא בבחינת פנס שמשה שם לפני עיניו ולבו של הושע ואומר לו – לך עם האל, ובהליכה כזו תאיר את הדרך ותבחן את ממצאיך. כי בלי הפנס הזה, בלי הי' הנוספת, לא תוכל להושיע. לא משנה לאיזו קבוצה אתם שייכים, הי' הנוספת הזו מסמלת את קריאתו של גדול מנהיגי המקרא לחשיבה משלבת, רב-תחומית, שאינה מסתפקת בקוגניציה, ברגש או ביצירה – אלא מבקשת את כולן יחד.בנאומו בפני זוכי פרס וולף 2014, אמר הנשיא פרס בשבוע שעבר את הדברים הבאים:"המדע בימינו התחיל להבין שהחלוקה בין תוכנה לבין חומרה אינה רצינית, הבחנה בין ריאליטי לבין וירטואלי גם כן איננו נכון, מפני שאנחנו דבר אחד, אנחנו לא שני דברים. אנחנו לא דברים מדעיים מצד אחד ודברים נפשיים-רוחניים מהצד השני, זה הולך ביחד. ואחד השינויים הגדולים ביותר שיש במדע היום, זו בעצם ההבנה שהמדע הוא רב תחומי וכולל למשל אמנות. אני לא חושב שרק עם המדע, בלי ערכים מוסריים, רק עם המדע בלי להשתמש בדמיון האדם וסקרנותו, רב-תכליתיותו, בלי זה לא נוכל לעמוד… המדע היום עושה אינטגרציה של כל הדברים האלה ביחד…ומטרתו הגדלת כוחו הפיסי, האינטלקטואלי ודמיונו של האדם."בהוספת ה-י' לשמו של הושע מדגיש משה את נחיצות קיומה של אותה תפיסת עולם רב-תחומית, אינטגרטיבית, באישיותו של כל אדם ככלל, ושל מי שמתפקד כמנהיג (בכל תחום שהוא) בפרט. כי זה וגם זה נכון:"דברים מדעיים" בלא "דברים נפשיים רוחניים", עלולים להוביל לעולם קר וריק."דברים נפשיים רוחניים" בלא "דברים מדעיים", עלולים להוביל לעולם נחשל ושרלטני.ביחד, הם יאפשרו לנו לשאת ראש ולומר בגאווה: "הארץ אשר עברנו בה לתור אותה טובה הארץ מאד מאד" (במדבר, יד', ז'). תשאלו את יהושע בן נון.


כל הזכויות שמורות @ ליאת בן דוד