23 אפר 2023

רגע לפני זיכרון ועצמאות: עושים סדר

טוב, על זה אומרים ביידיש צחה שאנחנו מתכננים - ואלוהים צוחק.

הרבה דיונים עדיין מתקיימים על טקסי יום העצמאות ויום הזיכרון השנה. יש כאלה המבקשים את שמחת או מחאת ההמונים, כל אחד לפי מקומו. בשנה שבה הדאגה לעתיד אופיה של המדינה גוברת כמעט על כל רגש אחר, הרגשנו שאנחנו רוצים דווקא להתכנס פנימה לרגעים של הרהור, דיון וקהילה קרובה. החלטנו לציין באופן אחר את הקמת מדינת ישראל ועצמאותה. תכננו לא לצאת לחגוג בבמות. בעינינו, זו לא העת לחגוג במשואות, ריקודים או מופעים כאלה ואחרים. במקום זה, זו העת לספר את הסיפור של העצמאות הזו שלנו. החלטנו לעשות "סדר עצמאות" ולהתאסף עם חברים, משפחה, הדור הצעיר. לשאול "מה נשתנה בעצמאות הזו". לדבר על משמעות המדינה היהודית-דמוקרטית הזו שלנו. לדבר על מגילת העצמאות, על הערכים שבבסיסה ועל הסיבות שבגללן הם חשובים כל כך. להזכר בתפקידיה, מטרותיה, הישגיה של המדינה וכל מה שעוד יש לה להשיג. לדון ביתרונותיה, חסרונותיה ואתגריה. קצת לשיר, קצת להיזכר, הרבה לצחוק, כנראה גם לבכות. בעיקר, לעשות "הגדת עצמאות" עבור העתיד.
 
בשביל כל זה, לא צריך זיקוקים. צריך רק הרבה אהבה ותקווה. זו נראתה לנו הדרך המתאימה לנו יותר לציין את העבודה הקשה והמופלאה הזו, שבנתה ובונה את מדינת ישראל.

בינתיים, חלינו בקורונה. ערב "סדר העצמאות" שלנו בהחלט יתקיים - אבל בערב אחר. זה מספיק חשוב כדי לקיים זאת ברגע שנבריא.

למי מכם שמעוניין לעשות משהו דומה, מצ"ב ההגדה שהכנו. היא מבוססת על הרעיונות המרכזיים שבונים את מגילת העצמאות, מציעה מסגרת כללית ומזמינה את המשתתפים להיות שותפים פעילים בתכנים שיעלו ויידונו.
 
נאחל שהשנים שיבואו עלינו ועל המדינה המיוחדת, היחידה הזו שלנו, יהיו נכונים.